Reisblog: Vlucht geannuleerd? Vergoeding!

 

Vul hier jouw emailadres in en mis geen deal!

 

Gelukkig gaan de meeste vluchten gewoon volgens schema. Toch zie je elke dag op de vertrekborden staan dat er ook vluchten geannuleerd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen door een staking, slecht weer of technische problemen met het toestel. Als je vlucht geannuleerd wordt heb jij als passagier rechten. EUclaim legt je uit waar je recht op hebt.

Passagiersrechten bij geannuleerde vlucht

Je rechten als vliegtuigpassagier zijn beschermd door Europese Verordening 261/2004. Als je vlucht geannuleerd is heb je volgens deze wet mogelijk recht op een vergoeding. Om hier aanspraak op te maken zijn enkele voorwaarden van toepassing zoals het moment waarop je geïnformeerd bent over de annulering, de aankomstvertraging en waardoor de annulering veroorzaakt is. Je vlucht moet onder de Europese wet- en regelgeving vallen om aanspraak te maken op een vergoeding. Dat houdt in dat je vanuit de EU moet vertrekken of naar de EU moet vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Wanneer ben je geïnformeerd over de annulering van je vlucht?

Het informatiemoment is van belang om te bepalen of je mogelijk recht hebt op een vergoeding. Je hebt recht op een vergoeding als je:

–        Tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd over je geannuleerde vlucht en meer dan twee uur eerder                   vertrekt of meer dan vier uur later aankomt op je bestemming.

–        Minder dan 7 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd over je geannuleerde vlucht en meer dan een uur eerder vertrekt             of meer dan twee uur later aankomt op je bestemming.

Als je meer dan twee weken voor vertrek wordt geïnformeerd over je geannuleerde vlucht heb je helaas geen recht op een vergoeding.

Hoogte van de vergoeding bij annulering

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de afstand van je vlucht.

Vluchten binnen de EU

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten van meer dan 1500 km

Vluchten (deels) buiten de EU

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten tussen de 1500 en 3500 km
  • €600 voor vluchten van meer dan 3500 km

Is je vlucht meer dan 3500 km en kom je aan met een vertraging tussen de twee en vier uur? Dan heb je recht op 50 procent van de vergoeding, wat neerkomt op €300.

Recht op vervangend vervoer en verzorging bij geannuleerde vlucht

Vanaf twee uur vertraging heb je als passagier ook recht op verzorging. Dit houdt eten, drinken en zo nodig een hotelovernachting in. Meestal regelt de vliegtuigmaatschappij dit in de vorm van vouchers. Mocht dit niet zo zijn, bewaar dan altijd de bonnetjes en je boardingpass. Zo kun je de kosten later terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Bij een geannuleerde vlucht heb je daarnaast altijd recht op vervangend vervoer of teruggave van de ticketprijs. Regelt de vliegtuigmaatschappij geen omboeking? Dan mag je zelf een nieuwe vlucht boeken en moet de vliegtuigmaatschappij het verschil in ticketprijs vergoeden.

Geen recht op vergoeding bij een buitengewone omstandigheid

Het kan voorkomen dat vliegtuigmaatschappijen zich beroepen op een ‘buitengewone omstandigheid’. Maar wat houdt dit precies in? Een buitengewone omstandigheid zijn situaties waarin de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de problemen met de vlucht. Voorbeelden hiervan zijn slecht weer, terrorisme, medische noodlandingen of stakingen van derden zoals de luchtverkeersleiding. Twijfel je of er sprake is van een buitengewone omstandigheid? Je kunt altijd makkelijk bij EUclaim checken of je recht hebt op een vergoeding of niet.

Heb jij wel eens te maken gehad met een geannuleerde vlucht?

Geschreven door: Jasmijn Heeremans

You may also like...

Geef een reactie