Tanzania een DutchFlyGuys Reisverslag

Door @KarimaBol

Jambo!

Lange tijd hebben we deze reis voor ons uitgeschoven omdat het budget er (even) niet was. Maar nu was het dan eindelijk zover! Tanzania!

Waarom Tanzania?

Er zijn zeker goedkopere mogelijkheden (dan Tanzania) voor wildlife safari’s, zoals Zuid-Afrika, maar ik ben altijd van mening dat als je iets doet, je het maar beter direct goed kan doen. Ik heb ooit gehoord dat het Serengeti NP het ‘dichtstbevolkste’ park is. Dat wil zeggen: het park met de grootste populatie wildlife, mits je het park in het juiste seizoen bezoekt. Daar wilde ik dus heen! Daarnaast biedt Tanzania ook goede duikmogelijkheden en de mogelijkheid om aan het einde van de reis te relaxen op een hagelwit strand voordat we weer naar onze drukke banen in Nederland moesten terugkeren. En dat relaxen is nodig, want geloof het of niet: zo’n safari is dus, ondanks het feit dat je de hele dag in een jeep zit, best vermoeiend!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto 1 B

foto2

Tanzania is voor Afrikaanse begrippen een rijk land. Het toerisme (met veel vermogende Amerikanen), de vruchtbare grond (bijvoorbeeld rond de Kilimanjaro) en de grote voorraden mineralen (zoals goud, diamant en ijzer) zorgen voor relatief veel inkomsten. Maar het blijft een Afrikaans land. Dat werd na een vlucht (met vele Amerikanen die alvast hun safari-outfit hadden aangetrokken) van ruim 8 uur op Kilimanjaro airport onmiddellijk duidelijk. Kilimanjaro Airport is een van de kleinste vliegvelden waar we ooit zijn geweest (en we zijn op best kleine vliegvelden geweest), maar het heeft ruim anderhalf uur geduurd voordat we met onze bagage richting ons eerste hotel konden vertrekken. Bureaucratie ten top. In het benauwde gebouwtje werden we langs drie verschillende loketten gestuurd. Bij het ene loket moesten we onze vingerafdrukken afgeven en bij weer een ander loket moest het visum worden aangeschaft, terwijl er steeds maar één loket open was. Een visum kost 50 dollar per persoon in Tanzania, maar de loketmedewerkers/douanebeambten (het was me niet helemaal duidelijk met wie we te maken hadden, wat mij als jurist toch wel een enigszins onrustig gevoel gaf) doen er alles aan om de net gelande en vaak uitgeputte passagiers te laten geloven dat het visum 100 dollar per persoon kost. Niet goed voorbereide reizigers trapten er helaas in.

Na de toestanden op het vliegveld te hebben overleefd, werden we naar ons hotel voor de eerste nachten gebracht. Een kleine lodge aan de rand van Arusha maar tegelijkertijd midden in de jungle, waar ze vaker niet dan wel de beschikking hadden over elektriciteit én waar  zodra we in bed lagen een groep zogenaamde ‘bush babies’ aan het dak van ons huisje begon te knagen. Het Tanzaniaanse avontuur is begonnen!

foto3

foto4

foto5

Naast de big five en de schitterende stranden heeft Tanzania nog iets heel bijzonders: Mount Kilimanjaro!

foto6

Er zijn aardig wat mensen (zowel jong als heel erg oud) die een weekje uittrekken om de top van deze prachtige berg (op circa 5.500 m) te bereiken. Omdat het ons ontbrak aan tijd en geld (want deze expeditie is alles behalve goedkoop), althans wij de voorkeur gaven aan safari en daarna chillen op Zanzibar, leek het ons een goed idee om alleen aan de eerste dag van deze expeditie naar de top deel te nemen. Op die manier konden we wat acclimatiseren voordat onze safari begon. Nou, dat hebben we geweten! Van acclimatiseren is het niet gekomen. De klim naar ruim 2.700m was ontzettend vermoeiend. Meer dan 8 km heen, bergop en, omdat wij niet verder naar de top gingen, ook diezelfde dag weer ruim 8 km terug. Zowel bergop als bergaf was het lastig en was je eigenlijk niet in de gelegenheid om tijdens het lopen om je heen te kijken. Elk stap moest zorgvuldig gezet worden. Ben je toch even niet geconcentreerd omdat je je laat afleiden door de indrukwekkende bomen en ondeugende aapjes om je heen? Dan struikel je over de vele stenen en uit de grond stekende boomwortels en kun je heel naar vallen, iets wat je met de hele vakantie nog voor je, absoluut niet wilt!

foto7

foto8

Hoewel we dit korte uitstapje naar de Kilimanjaro niet hadden willen missen, waren we ’s avonds toch blij om terug in onze lodge aan het diner bij kaarslicht te zitten (nee, nog steeds

geen elektriciteit in de lodge, maar wel romantisch). Naast de tijd ontbrak het ons waarschijnlijk ook aan de conditie om binnen 5 dagen naar top van deze immense berg te klimmen. Respect voor degenen die dit wel hebben gedaan.

Met een fijne spierpijn begon een dag later dan eindelijk onze safari. We kwamen er overigens pas tijdens de safari zelf achter dat safari ‘reis’ betekent in het Swahili. Dus welbeschouwd zijn we al heel vaak op safari geweest…

Na wat onderzoek op het internet en e-mailcontact met verschillende gidsen ter plaatse hebben wij onze safari uiteindelijk toevertrouwd aan een lokaal, in Arusha, gevestigd bedrijfje van een relatief jonge Tanzaniaan. Alles was werkelijk tot in de puntjes geregeld. We hadden gedurende 5 dagen een privé jeep met gids (Noel) en kok (Jozef) tot onze beschikking. Ja, we hadden een eigen kok, maar daarover later meer.

foto9

Op de eerste dag van onze 5-daagse safari bezochten we Tarangire NP. Een ideaal park om mee te starten. Vanaf het moment dat je Tarangire NP inrijdt, zie je ontelbaar veel zebra’s, gazelles en olifanten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto 10 B

Dit park dankt zijn naam aan de rivier de Tarangire, die in het regenseizoen prominent door het park stroomt. Tijdens ons bezoek stond de rivier vrijwel droog, maar de olifanten wisten door het graven in de rivierbedding toch nog wat water te vinden. Gelukkig liet het regenseizoen niet lang meer op zich wachten. Een ander bijzonder kenmerk van het Tarangire NP is de Adansonia digitata. Beter bekend als de Baobap. De boom die erom vraagt gefotografeerd te worden.

foto11

foto 12Tarangire NP was  eigenlijk een opwarmertje. De volgende dag (en de 2 dagen erna) bezochten we het Serengeti NP. Serengeti betekent letterlijk ‘eindeloze vlaktes’. Daarvan is geen woord gelogen.

foto 13

Het gebied omvat ruim 30.000 km2, waarvan ongeveer 80% in Tanzania is gelegen. Bekende parken als Serengeti NP en de Ngorongoro-krater vallen hieronder, Overal waar je kijkt zie je dieren. Het is misschien niet altijd even spannend, maar de thomson gazelle, met het super schattige, druk heen en weer bewegende staartje, is altijd wel in beeld.

foto 14

Twee volle dagen hebben we door dit park gereden. Soms met andere jeeps in de buurt, maar veel vaker waren we helemaal alleen. En wat was het mooi. Nu ruim een maand later zou ik graag weer even teruggaan naar het moment dat we stiekem (en naar mij later bleek ook strafbaar) van de gebaande paden gingen om van heel dichtbij een groepje cheeta’s te bekijken.

foto 15

foto 16foto 17

Ook de waanzinnige aantallen leeuwen die zich niets aantrekken van de mensen om hen heen zijn imposant. Ze lopen vlak langs de jeep waarvan de ramen gewoon openstaan en gaan om even bij te komen gerust in de schaduw van of zelfs onder een jeep liggen. Gelukkig niet onder die van ons, want dan sta je wel een paar uur stil.

foto 18

foto 19

Geregeld stuitten we tijdens het rijden op grote vijvers met daarin heel veel nijlpaarden die om de paar minuten even omrollen zodat hun ruggen niet verbranden. Erg vermakelijk om naar te kijken.

foto 20

Een andere favoriet was de luipaard, die zijn naam eer aan deed en heerlijk lui in de boom bleef liggen totdat een gazelle zich tot een wel heel gemakkelijke prooi maakte. En dat

allemaal terwijl de zebra’s, giraffes, gazelles en buffels rustig en/of grazend rondscharrelden door het park.

foto 21

En toen moest ik natuurlijk weer plassen! Er was geen wc in de buurt dus Noel stelde voor dat ik op het ‘adventure toilet’ ging. Dat betekent: eerst goed kijken of er geen leeuwen, cheeta’s of luipaarden in de buurt zijn, uitstappen en achter de jeep op je hurken… En dat allemaal onder het toeziend oog van een enorme kudde gazelles.

foto 22

Na onze laatste gamedrive door het Serengeti NP vertrokken we naar de Nrgorongoro-krater. Hier hoorde ik dat dit dus het ‘dichtstbevolkte’ gebied is en niet het Serengeti NP. Ook onze eigen waarneming bevestigde dit. Ontzettend veel dieren en dat op maar een beperkt aantal vierkante kilometer. 260 km2 om precies te zijn. Een dag op de kraterbodem is overigens wel voldoende. Omdat het park relatief klein is en de kans groot is dat je de big 5 tegenkomt, is het ook een stuk drukker dan in het Serengeti NP.

foto 23

Terwijl wij in alle vroegte en bibberend van de kou de kratervloer betreden, is het onwerkelijk te bedenken dat deze vulkaanresten zo’n 2 à 3 miljoen jaar geleden zijn ontstaan. Het schijnt dat de vulkaan toen zo’n 5 kilometer hoog was. In de buurt van de Kilimanjaro stond toen dus nog zo’n immense berg.

Gnoes, zebra’s, neushoorns, leeuwen, buffels, olifanten en nijlpaarden. In groten getale zijn ze aanwezig. De dieren zijn rustig bezig met hun dagelijkse activiteiten. Zo zagen wij het paringsritueel van twee struisvogels waarbij eerst een tweede mannetje dat het op hetzelfde vrouwtje had voorzien, verjaagd diende te worden. En er moet natuurlijk gegeten worden. 4 leeuwinnen hebben voor vlak voor onze ogen een buffel verorberd.

foto 24

foto 25

foto 25 B

foto 26

foto 26 B

Je vraagt je nu natuurlijk af waar we hebben geslapen tijdens de safari.

Met het oog op de financiën hebben wij gekozen voor een camping-safari. Maar nu, na dat kamperen in Afrika meegemaakt te hebben, kunnen wij niet anders dan iedereen aanraden tijdens de safari in een tent te overnachten. Begin zoals wij ook rustig met een luxe tent, met een echt bed, warmwaterdouche en toilet en stap daarna over op een koepeltentje op een kampeerplaats met nauwelijks voorzieningen en slechts een koude douche.

Tijdens onze eerste nacht sliepen we in een luxe tent met een echt bed, douche en wc met als bonus: een mooie privéveranda met uitzicht op een uitgestrekt stuk steppe. Wij waren dus aangenaam verrast. Dat geldt niet voor een groepje Japanners dat op dezelfde camping verbleef. Ooit twaalf Japanners gezien op het moment dat ze te horen krijgen dat er geen wifi is en dat dat zo zal blijven de komende vijf dagen? Lichte paniek. De mededeling van hun Tanzaniaanse gids ‘relax guys, this is holiday!’, zorgde voor een nog grotere verontwaardiging.

foto 27

foto 28

In het Serengeti  NP werd onze tent opgezet (dat hoefden we gelukkig niet zelf te doen) op een kampeerplaats midden in het park. Er stond geen hek omheen en er waren nauwelijks voorzieningen. Geen elektriciteit, geen warm water. Omdat tijdens een tocht met de jeep door het Serengeti NP het stof echt overal gaat zitten, kon een douche niet twee dagen uitgesteld worden. Zo snel als ik onder de douche stapte, sprong ik er ook weer uit. Koud!! Maar het maakt allemaal niet uit want wat was het daar waanzinnig mooi…

foto 29

Ja, en zoals ik hiervoor al opmerkte: we stonden dus op een open kampeerplek. Geen hek. Pas diep in de nacht komen de meeste wilde dieren in actie. Concreet betekende dat voor ons: gillende hyena’s. Volgens onze gids waren ze niet aan het gillen, maar aan het lachen en spelen. Juist ja. Ze waren met een groot aantal en ik dacht op een gegeven moment dat ze in hun enthousiasme of hun gevecht onze tent in zouden rennen. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar ze stonden wel luidruchtig te hijgen en op adem te komen, zo ongeveer naast ons hoofdeinde. Heb je er even geen beeld bij? Weet je nog de hyena’s in The Lion King? Zoiets dus…  Die film geeft sowieso wel goed de realiteit in het Serengeti NP weer. Althans, voor

wat betreft de setting met de graslanden, rotspartijen en de aanwezige diersoorten. De dieren in het Serengeti NP kunnen natuurlijk niet praten J

foto 30

Na ons vertrek uit het Serengeti NP gingen wij naar de laatste camping, die zich bevond op de rand van krater van waar we de volgende ochtend gemakkelijk konden afdalen naar de kraterbodem. Een redelijk drukke, maar gezellige camping met kampvuren en mensen die muziek maakten. En heel fijn: elektriciteit en warm water. Ook deze overnachtingsplek hadden we, ondanks dat de temperaturen ’s nachts net onder het vriespunt lagen, niet willen missen. Midden in de nacht wakker worden van gekraak van je tent omdat zebra’s al hinnikend druk bezig zijn het gras onder je tent weg te eten, is natuurlijk wel een heel bijzondere ervaring…

foto 31

En niet geheel onbelangrijk: hoe zit het met het eten tijdens zo’n camping-safari?

Ondanks het gebrek aan voorzieningen op de campings kreeg onze kok Jozef het voor elkaar om drie keer per dag een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Als ontbijt kregen we pannenkoeken, omelet met tomaat en geroosterd brood met pindakaas. Voor tijdens de gamedrive kregen we een lunchpakketje met brood, fruit, cake en kip mee en als we na een lange dag terugkwamen stond er steeds een heerlijke maaltijd klaar, variërend van spaghetti bolognese tot rijst met stoofvlees.

Hoewel Tanzania, als het je eerste (echte) Afrika-ervaring is, wat imponerend over kan komen, hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld. Overal werden we met een (vaak stralende) glimlach begroet: ‘Jambo!’, wat ‘hallo’ betekent.

Na deze waanzinnig mooie safari maakten we ons op voor de reis naar Zanzibar. Een mooi eiland dat veel te bieden heeft. Wordt vervolgd…

foto 32

Ben je ook geïnteresseerd in een super mooie safari in Tanzania maar twijfel je of je budget het wel toelaat? Of weet je niet waar je moet beginnen met plannen? Neem contact met ons op via @Dutchflyguys en/of @Dutchflyguystra voor tips met betrekking tot goedkope tickets en goedkope(re) maar betrouwbare safarigidsen. Laat je niet afschrikken door de prijzen van Nederlandse reisorganisaties! Er is meer mogelijk dan je denkt….