Het ongerepte Zambia een DutchFlyGuys Reisverslag

Met grote dank aan gastschrijver @Fijnproever_com

Het ongerepte Zambia

De voornaamste reden om naar het zuiden of oosten van Afrika te gaan is het meemaken van een safari. In Nederland kennen wij wilde dieren van de TV, boeken en dierentuin. De ervaring om in de wildernis daadwerkelijk rond te mogen kijken is uniek. Ik raad iedereen zeker aan een keer zijn of haar stoute schoenen aan te trekken.

Mijn moeder komt oorspronkelijk uit Zambia. Dit was voor mij al een reden om naar Zambia te reizen. Mijn reis was tweeledig. In eerste instantie om een indruk te krijgen van het leven in Zambia. Het tweede was om, net als vele anderen , een wildpark te bezoeken.  Overigens is Zambia bekend om zijn koper dit is de nummer 1 exportproduct van Zambia. De kopermijnen bevinden zich ten noorden van de hoofdstad Lusaka. Ik had zelf geen tijd om de Kopergordel  (Engels: copperbelt ) te bezoeken.

Zelf ben ik een liefhebber van het zelfstandig uitzoeken en ondernemen van reizen.  Vanuit Nederland heb ik  tickets geboekt van Amsterdam naar Lusaka, Zambia. Ik had vanuit Nederland ook een hotelkamer voor de eerste nacht gereserveerd. Dit kan nu steeds beter online, maar in 2012 moest je goed zoeken naar telefoonnummers. Via de website van de Zambiaanse overheid zie je nu ruim voldoende opties voor safari lodges.

De kamer van het eerste hotel dat ik in Lusaka had gereserveerd voldeed niet aan de verwachtingen op basis van de beschikbare informatie. Na wat onenigheid hebben we de helft van onze betaling terug gekregen. Vervolgens zijn we naar een ander hotel gaan zoeken in de omgeving. De kosten van een kamer daar met airco was zo een € 100,- per nacht. Voor dat bedrag verwacht ik geen luxe, maar ten minste een  airco en een schoon bed en douche. Mijn tip hierbij is dus een kamer in het segment van €100,- te zoeken. Ik, als Nederlander, stel namelijk hogere eisen aan faciliteiten dan de gemiddelde Zambiaan. Het luxe segment in Lusaka ligt toch ook al gauw rond de € 250,- per nacht.

Lusaka de hoofdstad heeft een aantal dingen die je kunt zien/doen. Het eerste is Kabwata cultural village. Zambiaanse kunst is daar handgemaakt door echte vakmensen. De prijzen zijn voor Nederlandse begrippen goedkoop. http://thebestofzambia.com/orgs/kabwata-cultural-village/

In Lusaka zijn er meerdere shopping malls, daar vind je supermarkten, fast-food ketens, kledingwinkels etc. De malls die ik heb gezien waren Arcade en Manda Hill. Manda Hill is de grotere en moderne van de twee. Overigens is fastfood is een luxe voor de gemiddelde Zambiaan. Bijna 70% van de Zambianen leeft onder de armoedegrens.

Lusaka heeft ook een Nationaal museum, alleen ik had geen tijd om dat te zien. Wel ben ik nog naar Lusaka city market gegaan. Hier verkoopt de lokale bevolking bijna alles. Voornamelijk goedkope namaak producten uit China en vaak van slechte kwaliteit. Dit geeft wel een beeld van hoe een groot deel van de Zambianen in en om Lusaka hun geld verdient.

Livingstone is de meest toeristische stad van Zambia vanwege de Victoria Falls. We hadden daar een hostel gekozen: http://livingstonebackpackers.com/gallery/ Tot op heden had ik nog geen typisch Zambiaans gerecht gegeten. In het hostel stonden op de menukaart alleen Westerse gerechten, maar onderin stond: For typical Zambian dishes please ask Banda.

Ik was dus op zoek gegaan naar Banda. Hij gaf aan dat ik naar zijn collega Gladys moest vragen. Ik vroeg Gladys om een authentiek Zambiaans gerecht:  nshima  met kapenta, rape (raap) en chicken. Zij vroeg mij om alvast te betalen zodat ze naar de lokale markt kon gaan om alles te kopen.  We hebben haar omgerekend € 10 euro gegeven en de volgende dag kregen we waar voor ons geld.  1.Nshima. kip, kapenta, rape

Ik kende dit gerecht al van mijn moeder, die dat vroeger ook maakte en voor mij is dit een heerlijk gerecht. De vis is ziltig en heeft super veel umami vanwege de tomaat en de vis zelf. De kip is een harde kip en heeft meer smaak dan de kip die wij in Nederland gewend zijn. Harde kip wordt in Nederland alleen in de soep verwerkt . Rape (raap) is inmiddels wel een vergeten groente in Nederland. Nshima heeft niet echt smaak, maar is noodzakelijk als koolhydraat. Daarbij eet een Zambiaan met zijn handen. Eerst pak je een bolletje van nshima waar je een lepeltje van kneed. Met dit bolletje nshima pak je groente, vis en of kip en die doop je in de saus.

2. lokale viisser Zambezirivier

Na Livingstone zijn we met de 4 wheel drive langs Lake Itezhi Tezhi naar het National Kafue park gereden.  De weg veranderde van geasfalteerd naar onverharde wegen. Op deze wegen leek de auto uit elkaar te trillen en in het begin reed ik dan ook super langzaam op deze weg. Na verloop van tijd ontdekte ik dat tussen 60 en 80 km/uur rijden de meest ideale snelheid was. Onderweg reden we echt door afgelegen plekken. Via Itezhe Tezhi konden we onze safari lodge bereiken die bij de ingang van het Kafue National park zat. https://www.facebook.com/NewKalalaCamp/photos_stream?tab=photos_albums

3. Kafue river

National Kafue Park ligt aan de Kafue River, wat weer een aftakking is van de Zambezi (de vierde grootste rivier van Afrika). Kafue Park is het grootste en oudste park van Zambia en zelfs één van de grootste van Afrika. Het park heeft een deel dat ontdekt is door de toerisme, maar het heeft ook nog veel  nauwelijks bezochte delen. Het wildleven in het park is heel divers. Hierdoor hebben wij in het park veel wildleven gezien, waaronder leeuwen en olifanten van heel dichtbij.

4. Olifanten

In Lusaka, Livingstone en het National Park heb ik overal om authentiek Afrikaans eten gevraagd. Van alle keren heb ik maar een keer echt  Zambiaans gegeten. De rest was gemaakt volgens Europese standaard. Zo kregen we in Kafue een heerlijke enorme T-bone steak. In Lusaka hadden  we alleen fast food gegeten. Om authentiek Zambiaans te eten in Zambia is dus nogal lastig. Hier dien je nadrukkelijk  om te vragen of echt naar te zoeken. De meeste plekken waar wij als toeristen komen zullen dit niet serveren.

Kijk op mijn Foodblog http://fijnproever.com/nshima-kalfsvlees-and-okra/ voor een authentiek Zambiaans recept: Nshima met okra en kalfsvlees. Op mijn foodblog staan nog meer gerechten uit andere delen van de Wereld. www.fijnproever.com