Tanzania Part 2: Beautiful Zanzibar!

Jambo!

Na de pittige wandeling op de Kilimanjaro en vijf dagen goed door elkaar te zijn geschud in onze safari-jeep (lees voor die avonturen hier ons eerste reisverslag over Tanzania) was het de hoogste tijd om te relaxen. En laat Tanzania daar nou toevallig uitstekende mogelijkheden voor hebben!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto 2

Voor de kust van Tanzania liggen drie eilanden: Pemba, Mafia en Zanzibar. Wij hebben gekozen voor  het laatste eiland. Zanzibar heeft een rumoerige geschiedenis. Voor het uitgebreide verhaal verwijzen we jullie graag naar Wikipedia, maar in het kort komt het erop neer dat van de 17e tot de 19e eeuw het eiland onder het bewind van de sultan van Oman viel. Daarna namen de Britten de macht over. In 1963 werd Zanzibar onafhankelijk en kort daarna ging het deel uitmaken van het land dat we nu kennen als Tanzania. Ook was het eiland lange tijd een centrum voor slavenhandel. Al deze invloeden zie je nu nog terug op het eiland en dat maakt het een erg bijzondere bestemming!

foto 3

foto-- 4

Onze vlucht naar Zanzibar (voor intimi Unguja) vertrok van het piepkleine Arusha Airport. Op dit Tanzaniaanse vliegveldje ging het er eigenaardig aan toe. Omdat er geen fatsoenlijke incheckbalie was, moesten we onze bagage in de algemene hal leggen en ons paspoort aan iemand van Precision Air afgeven. Kort voor het boarden zouden we ons paspoort pas terugkrijgen. Verschillende horrorscenario’s schoten door m’n hoofd, maar uiteindelijk heb ik mijn paspoort toch maar losgelaten. Go with the flow…  We wilden toch avontuur?

foto -5

Het volgende eigenaardige op dit vliegveldje: geen hekken of beveiliging. We konden gewoon tussen en naar de (vele) vliegtuigjes lopen. Die kans lieten we natuurlijk niet onbenut en binnen een paar minuten hadden we wel honderden plaatjes geschoten (waarmee we jullie nu niet zullen vermoeien).

foto 6

foto - 7

Met ons paspoort is het allemaal goed gegaan, maar met de bagage helaas niet. Na een vlucht van een klein uurtje werd op Zanzibar Airport aan meer dan de helft van de passagiers (en helaas ook aan ons) medegedeeld dat de bagage in verband met het slechte weer helaas achter was gebleven in Arusha. Slecht weer?! In Arusha, in de lucht én op Zanzibar was het stralend weer! Een fatsoenlijke verklaring kregen we helaas niet, maar onze bagage zou waarschijnlijk meekomen met de volgende vlucht vanuit Arusha, die ongeveer twee uur later zou vertrekken. Daarna zouden ze de bagage kosteloos (ja, me dunkt!) binnen 1 à 2 dagen naar ons hotel brengen. Onacceptabel dus. En toen ik het gezicht van het de medewerker van Precision Air zag toen ik vertelde dat wij een hotel in Matemwe hadden geboekt voor de eerste nachten, wist ik het zeker: we vertrekken hier niet zonder bagage. Een verder afgelegen plek dan Matemwe kun je namelijk niet bedenken op Zanzibar en de enige manier om er te komen was ook nog eens over een deels onverharde weg. Naar ons hotel gaan en mogelijk 2 dagen moeten wachten op onze rugzakken was echt geen optie. Samen met een jongen uit Israël (die had hetzelfde bedacht) ben ik na een hoop gezeur van mijn kant in het kantoortje van de manager van Precision Air beland waar we met (geveinsde) paniek in onze ogen vertelden dat onze medicijnen in de bagage zaten en dat de gevolgen niet te overzien zouden zijn als we niet dezelfde dag nog over onze medicijnen konden beschikken. Afgezien van malariapillen zaten er helemaal geen medicijnen in onze rugzakken, maar als er tegen ons gelogen wordt over het slechte weer, mogen wij ook best een beetje overdrijven, vond ik. De manager van Precision Air nam het zeer serieus en zorgde er persoonlijk voor dat onze bagage mee ging met de volgende vlucht en we mochten erop wachten op het vliegveld. Met een vertraging van ruim vier uur konden we, uiteraard na een stevige onderhandeling met de taxichauffeur, eindelijk op weg naar ons hotel in Matemwe.

foto -8

Voor de eerste nachten op Zanzibar hadden we gekozen voor een wat luxer en meer afgelegen hotel: het Zanzibar Retreat Hotel. Een werkelijk prachtig complex met mooie loungegedeelten, een restaurant en zwembad en dat natuurlijk allemaal direct aan het verlaten strand van Matemwe. Afgezien van een beetje snorkelen, duiken, massages krijgen, eten en drinken, was hier niets te doen. En dat was ook precies de bedoeling.

foto -9

foto -10

foto -11

Al vrij snel (eigenlijk de eerste avond al) werd duidelijk dat hoewel Zanzibar bij Tanzania hoort, het culinair veel meer te bieden heeft dan het vaste land van Tanzania. Curry’s, verschillende soorten vis, garnalen, kreeft en dat alles bereid met heerlijke kruiden.

foto -12

foto -13

Snorkelen en duiken deden we bij de koraalriffen van Mnemba Island, vlak voor de kust van Matemwe. Mnemba is een piepklein eilandje met daarop een zeer exclusief resort waar je het grootste deel van het jaar slechts € 1.400,- per persoon per nacht betaalt. Hoewel het eilandje niet ver van de kust ligt, was de boottocht ernaar toe toch wel pittig. Helaas veranderden de kleuren van de turquoise zee en felblauwe lucht voor mij al vrij snel in groen en geel, maar die ellendige zeeziekte is gelukkig snel vergeten als je de boot verlaat en je tussen de tropische vissen (en schildpadden) zwemt.

foto -14

foto 14 A

foto 14 B

Na een paar dagen verkasten we naar ons volgende hotel op Zanzibar: the Blue Reef Sport & Fishing Lodge (http://bluereeffishinglodge.com). Een kleinschalig, super relaxte accommodatie in Jambiani dat gerund wordt door drie Nederlanders. Toch grappig om in het Nederlands verwelkomd te worden en Hema-handdoeken aan te treffen in de kamer.

foto - 15

Direct aan het prachtige witte strand van Jambiani (dat nog veel mooier is dan dat van Matemwe) kun je op een van de loungebanken genieten van heerlijke drankjes en snacks. Ook beschikt Blue Reef over een zeer goed restaurant. Jambiani is een iets drukker plaatsje dan het verlaten Matemwe, maar eigenlijk hebben we hier net zo weinig gedaan als in Matemwe: een beetje snorkelen, lezen, fotograferen, eten en drinken (en ruziemaken met een groepje Chinezen die, toen wij even wat te eten waren halen, in hun zwemkleding op onze handdoeken waren gaan liggen). Voor mensen die graag wat actiever zijn, is dit guesthouse ook geschikt. Er worden namelijk een sportprogramma en diverse big game vissen-excursies aangeboden. En in de buurt kun je kitesurfen. Oh, en de wekelijkse maandagavond jamsessie van de Red Monkey Lodge, te bereiken door een strandwandeling van 15 minuten onder de prachtige sterrenhemel van Zanzibar, is ook echt een aanrader.

foto 16

foto -17

Verder hebben we net zoals ongeveer iedere andere toerist die op Zanzibar is geweest, geluncht bij The Rock Restaurant. Dit restaurant, met overwegend Italiaanse en lokale gerechten op het menu, is gebouwd op een grote uit de zee stekende koraalrots. Omdat het al hoog water werd, werden we met een bootje naar het restaurant gebracht. Dit restaurant is op zichzelf verder niet heel bijzonder. Het leukste is eigenlijk om vanaf het strand mooie foto’s te maken van deze bijzondere koraalrots.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto 19

Een van onze favoriete momenten aan het strand van Zanzibar was tijdens eb. Dan kwamen er van alle kanten vrouwen in zeer kleurrijke kleding om hun ‘zeewiertuintjes’ te oogsten. Met vaak volle zakken zeewier vertrokken ze na korte tijd weer. Het zeewier wordt vervolgens verwerkt in producten als zeep.

foto 20

foto 21

Na een paar dagen op blote voeten te hebben rondgelopen, was het tijd voor onze laatste stop op Zanzibar: Stonetown. Dat aan het de hele dag op blote voeten rondlopen wel risico’s zijn verbonden, heb ik helaas aan den lijve ondervonden. ’s Avonds tijdens het eten voelde ik iets op mijn voet. Ik vermoedde een blaadje van een plant of boom of een servetje, maar nee: er zat een bruine kakkerlak ongeveer zo groot als mijn middelvinger op mijn voet! Echt te smerig!

Onderweg naar Stonetown hebben we een spice farm bezocht. Naast het toerisme is de specerijenhandel een belangrijke bron van inkomsten voor Zanzibar. Zo is Zanzibar de op twee na grootste producent van kruidnagels ter wereld.

foto 22

Op de spice farm die wij bezochten kregen we tijdens een rondleiding over de plantage een uitgebreide uitleg over alle kruiden (en fruitsoorten) die we tegenkwamen. Het was heel erg leuk om te zien hoe op Zanzibar onder meer kaneel, kruidnagel, cacao, nootmuskaat, zwarte peper, vanille, kurkuma, ananas, banaan, (het hier helaas nog onbekende, maar onwijs lekkere) jackfruit wordt verbouwd.

foto 23

foto 24

foto 25Ons hotel in Stonetown was gelegen in de historische binnenstad en heette (heel toepasselijk) ‘House of Spices’. Veel gebouwen in de historische binnenstad herinneren je aan de koloniale tijd. In de nauwe straatjes met de vele oude Arabische huizen met prachtige houten deuren, waar auto’s niet kunnen komen, kijk je je ogen uit en ben je verdwaald voordat je het doorhebt. Gelukkig is de lokale bevolking erg vriendelijk en wijzen ze je zonder moeite de weg. En voor € 0,50 lopen ze zelfs graag een stuk met je mee.

foto 26

foto 27

In Parts Unknown, een van onze favoriete travel/food-programma’s, hebben we jaren geleden eens gezien hoe Anthony Bourdain de night market in Stonetown bezocht voor typisch Zanzibari streetfood, zoals de Zanzibari pizza. In Forodhani Gardens, een klein parkje bij de haven van Stonetown, komen elke dag rond 17.00 uur diverse eetstalletjes tevoorschijn. Daar moesten we natuurlijk ook heen! En juist als je zo uitkijkt naar iets, valt het tegen. Jaren geleden was het daar waarschijnlijk nog rustig of minder toeristisch, maar nu werden we continu lastiggevallen door mannen die onze excursies naar spice farms en boottochtjes wilden verkopen. Ondanks dat hebben we heerlijk gegeten: lekker vlees van de bbq en natuurlijk een Zanzibari pizza!

foto 28

foto 29

foto 30

Vanuit Stonetown bezochten we Chumbe Island. Na ruim 50 minuten varen, ditmaal gelukkig zonder zeeziekte, kwamen we aan in dit kleine natuurreservaat. Het eiland en dan met name de omringende koraalriffen worden op zeer strenge wijze beschermd. Er mogen (afgezien van het personeel) maar 14 mensen tegelijk op dit eiland aanwezig zijn. Duiken is verboden, maar snorkelen mag gelukkig wel.  Terwijl ons bootje bij het strand een geschikt plekje zocht om aan te meren, zagen we al een black reeftip shark vlak langs ons bootje zwemmen. Dat beloofde een mooie snorkeltocht te worden!

Het snorkelen was inderdaad waanzinnig mooi. De koraalriffen deden wat ons betreft niet onder voor die van Mexico en de Filippijnen. Met 200 soorten koraal en ontelbaar veel verschillende soorten vissen, waren we het water niet uit te slaan.

foto 31

foto 31 A

Dat ze op Chumbe Island echt bewust met de natuur bezig zijn, blijkt ook uit het kleinschalige resort dat erop gebouwd is. De acht eco-bungalows, waarin je eigenlijk buiten slaapt, met het geluid van de zee op de achtergrond hebben alle een composttoilet en een eigen milieuvriendelijke watervoorziening. Het resort draait verder volledig op zonne-energie. Chumbe Island heeft dan ook niet voor niets internationale prijzen gewonnen vanwege de innovatieve eco-architectuur. Hier verblijven is niet goedkoop. Voor een nachtje betaal je ongeveer € 200,- per persoon (inclusief eten), maar de bijzondere ervaring is het dubbel en dwars waard!

foto 32

foto 33

Wat ook leuk is aan Stonetown: de vele rooftoprestaurants. Voor de laatste avond hebben we, om de vakantie mooi af te sluiten, gereserveerd bij het rooftoprestaurant van één van de mooiste hotels van Stonetown: het Emerson Spice Hotel, waar we hebben genoten van een prachtige zonsondergang.

foto 34

foto 35Terugkijkend op een geslaagde reis naar Tanzania was het vervolgens tijd om met een korte tussenstop op het vliegveld van Nairobi (overigens met een hele fijne Dreamliner) terug te vliegen naar Nederland.

foto 36

Geheel onverwacht werden we tijdens deze terugreis nog getrakteerd op een waanzinnig uitzicht op de Kilimanjaro waar we onze reis door Tanzania min of meer waren begonnen…

foto 37

Zanzibar is perfect te combineren met een avontuurlijke safari op het vaste land van Tanzania, maar dat hoeft niet per se. Wij kunnen iedereen die op zoek is naar een combinatie van cultuur, eten en witte stranden Zanzibar aanraden. De laatste tijd zijn er veel mooie aanbiedingen naar dit Afrikaanse eiland (onder andere van TUI).

Maar het eiland is ook vrij eenvoudig op eigen gelegenheid te bereiken. Boek een los ticket naar Zanzibar zelf of naar Dar es Salaam (van waar het een klein uurtje met de ferry naar Zanzibar is) en zoek zelf een leuk hotel uit. De @Dutchflyguys en @Dutchflyguystra helpen je hier graag bij!