Vertraging? Dit zijn jouw rechten als vliegtuigpassagier

Vertraging? Dit zijn jouw rechten als vliegtuigpassagier

Door: Jasmijn Heeremans

Het komt helaas nog al eens voor. Vertraging van je vlucht. Niet leuk als je op vakantie gaat, maar ook heel vervelend als je hierdoor je aansluitende vlucht mist of bijvoorbeeld te laat op bestemming komt om je huurauto op te halen of in te checken bij je accommodatie.

Een zware storm, staking van cabinepersoneel of een technisch probleem met het vliegtuig, allemaal redenen waarom je vlucht vertraagd of zelfs geannuleerd kan zijn. Gelukkig zijn je rechten als vliegtuigpassagier gewaarborgd in Europese Verordening 261/2004. Het is dus wel handig om te weten wat je rechten nou eigenlijk zijn in het geval van vluchtproblemen? EUclaim, een bedrijf die al 10 jaar opkomt voor de rechten van vliegtuigpassagiers, legt het je graag uit.

Vergoeding tot €600 bij vertraging

In de Europese wet is vastgelegd dat wanneer je als vliegtuigpassagier meer dan drie uur vertraging oploopt vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht, je in de meeste gevallen recht hebt op een vergoeding. De bedragen zijn afhankelijk van de afstand van de vlucht.

Vanaf 2 uur vertraging heb je ook recht op verzorging door de vliegtuigmaatschappij. Hierbij kun je denken aan consumptiebonnen of maaltijden en drankjes. Mocht de vertraging zo lang oplopen dat je op het vliegveld moet overnachten, dient de vliegtuigmaatschappij ook een hotel voor je te regelen.

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden

Er zijn uitzonderingen waarbij passagiers geen recht hebben op een vergoeding bij vertraging. Dit noemen we buitengewone omstandigheden. De vliegtuigmaatschappij is in deze gevallen niet verantwoordelijk voor de ontstane problemen met de vlucht. Dit zijn enkele voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Slecht weer: Als je vlucht vertraging oploopt vanwege slechte weersomstandigheden zoals mist, dan heb je geen recht op een vergoeding. Het kan voorkomen dat je vlucht vertraagd is vanwege slecht weer terwijl er helemaal geen slecht weer op de vertrekluchthaven te zien is. In dat geval kunnen de beperkingen bij de aankomstluchthaven liggen.
  • Stakingen van derden: Stakingen van derden zijn buitengewoon. Hieronder verstaan we stakingen waar de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk voor is zoals stakingen van de luchtverkeersleiding, beveiliging of bagage afhandelaren. Wanneer het personeel van de vliegtuigmaatschappij staakt, zoals piloten of cabinepersoneel, dan heb je wél recht op een vergoeding.
  • Terrorisme: In het geval van terrorisme heb je geen recht op een vergoeding als je vlucht hierdoor geannuleerd wordt.
  • Noodlandingen: Als om wat voor reden dan ook het vliegtuig een noodlanding moet maken en je hierdoor later op je bestemming aankomt, heb je geen recht op een vergoeding.

Twijfel je over je rechten bij vertraging? Check dan eenvoudig en snel of je recht hebt op een vergoeding. EUclaim helpt al 10 jaar gedupeerde passagiers op basis van no cure, no pay. Zij nemen al het werk voor je uit handen en zorgen ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

De DutchFlyGuys zijn ook te vinden op:

Facebook Twitter YouTube

You may also like...

Geef een reactie