Vliegen in de winter – dit moet je weten!

 

Vul hier jouw emailadres in en mis geen deal!

 


Is het je weleens opgevallen dat bij de aankondiging van de eerste sneeuwvlokjes de media gelijk bol staat van de problemen op het spoor en Schiphol? De treinen rijden met een aangepaste dienstregeling en KLM annuleert even een stuk of honderd retourvluchten in Europa. Daar gaat je citytrip naar Rome of Stockholm! Waarom zijn het bepaalde vluchten die geannuleerd worden? Welke vliegtuigen kunnen het beste omgaan met sneeuw en ijs? En wist je al dat de training van piloten bepaalt of je vlucht door kan gaan of niet? EUclaim, expert op vlieggebied, legt het uit!

 

Deze vluchten worden geannuleerd zodra het sneeuwt

 

Is het te voorspellen welke vluchten als eerste uit het schema gehaald worden zodra het vriest of sneeuwt? Ja dat is zeker te voorspellen! Vlieg je vanaf Schiphol dan is de kans dat je vlucht geannuleerd wordt sowieso een stuk groter. Omdat Amsterdam Schiphol Airport op volledige capaciteit draait, is er nauwelijks tot geen ruimte om onverwachte omstandigheden zoals extreem weer op te vangen. Er moeten dan vluchten uit het schema gehaald worden om de luchthaven draaiende te houden. Vluchten die aan de volgende criteria voldoen worden in de regel als eerst geannuleerd:

 

–        Europese vluchten die vaker op een dag uitgevoerd worden.

–        Nooit de éérste of laatste vlucht van de dag.

–        Het is een rustige vlucht, dat houdt in; niet volgeboekt.

 

KLM voert in Nederland veel van deze vluchten uit. Zij annuleren dan ook vaak als een van de eerste vliegtuigmaatschappijen vluchten. Dit zijn vaak vluchten van KLM Cityhopper. De meeste KLM Cityhopper vluchten worden namelijk uitgevoerd met een Embraer 190. Deze vliegtuigen kunnen minder goed omgaan met zichtbeperkingen als een Boeing 737 bijvoorbeeld.

 

Je bestemming is bepalend voor het doorgaan van je vlucht tijdens slecht weer

 

Je bestemming is bepaald of je vlucht meer kans loopt om geannuleerd te worden of niet. Wellicht denk je nu aan winterse bestemmingen als Helsinki, Stockholm of Praag. Niks is minder waar. Er zijn behoorlijk wat vliegvelden in Europa die over een korte landingsbaan beschikken. Bij gladde omstandigheden hebben vliegtuigen een langere remweg, waardoor ze dus niet kunnen landen op korte landingsbanen. Voorbeelden van deze vliegvelden zijn Florence, Londen City, Grenoble en Chambéry. De laatste twee zijn trouwens populaire wintersportbestemmingen. Een korte baan die bij gladheid dicht moet is natuurlijk niet zo handig. Er zijn trouwens ook vliegvelden die niet over de-icing voorzieningen beschikken, zoals de luchthaven van Cádiz in Zuid Spanje. Scandinavische vliegvelden daarentegen hebben juist de meest hightech de-icing voorzieningen ter wereld.

 

Training van personeel en de status van je vlucht

 

De vliegtuigmaatschappijen die het meest investeren in de training van hun crew zijn ook de vliegtuigmaatschappijen die in de meeste omstandigheden kunnen blijven vliegen. Zo mogen Transavia piloten bij verminderd zicht wél landen op het vliegveld van Innsbruck, en de piloten van een Engelse vliegtuigmaatschappij niet.

 

Met deze tips kun jij je vlucht in de winter nog beter plannen! Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog? Laat het dan weten in een reactie.

 

Bron: EUclaim

 

 

You may also like...

Geef een reactie