Update: Vlucht geannuleerd? Alles over rechten, vouchers en wijzigingskosten

Vlucht geannuleerd door coronavirus? Je hebt rechten!

Het coronavirus heeft een grote impact op de luchtvaart. Dit zorgt ervoor dat veel vluchten zijn geannuleerd. Gaat jouw citytrip met je geliefde nu niet door? Of kan je voorlopig alleen nog maar dromen over die geboekte strandvakantie naar Griekenland? We geven je graag meer duidelijkheid over jouw rechten wanneer je geboekte vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus.

Heb ik rechten als mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

In onderstaande opsomming brengen wij je op de hoogte van jouw rechten als vliegtuigpassagier in tijden van het COVID-19 virus. Binnen de Europese Unie bestaat Verordening 261/2004. Deze rechten waren in tijden van het coronavirus nog steeds van kracht, echter heeft de overheid per 30 maart 2020 bepaald dat luchtvaartmaatschappijen gedupeerde passagiers mogen compenseren met een voucher.

De vouchers moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De geldigheid van de vouchers moet maximaal 12 maanden zijn.
  • Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.
  • Het initiatief voor het restitueren van dit eventuele niet gebruikte bedrag dient vanuit de luchtvaartmaatschappij te komen.

Overige rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus:

  • Daarnaast hebben passagiers recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden. Als de passagier kiest voor een terugbetaling van de ticketkosten (wat op dit moment geen optie meer is) of een vlucht op een later moment (niet de eerste mogelijkheid aanvaardt) dan vervalt het recht op verzorging. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen – bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de vliegtuigmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen.
  • Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.

Voorbeeld: Christa en Jules gaan een week op strandvakantie naar Mallorca. Eindelijk tijd om even helemaal niks te doen. Door het coronavirus annuleert Transavia de vlucht naar Mallorca. Christa en Jules hebben in dat geval recht op teruggave van de ticketprijzen. Transavia heeft in dat geval het recht om Christa en Jules vouchers aan te bieden.

Bovenstaande punten komen voort uit de opsomming die de Europese Commissie vorige week op een rij heeft gezet.

Nu tijdelijk geen wijzigingskosten voor omboeken van jouw vlucht

Sommige vluchten worden nog wel volgens vluchtschema uitgevoerd, maar het is best mogelijk dat je je reis op dit moment liever even uitstelt. Sta jij ook voor zo’n dilemma? Mocht je ervoor kiezen de vlucht niet te nemen – ondanks dat de vlucht volgens vluchtschema wordt uitgevoerd – dan heb je in principe geen recht op teruggave van de ticketprijs. Toch stellen diverse luchtvaartmaatschappijen zich momenteel coulant op in deze unieke situatie. Bij meerdere maatschappijen is het nu tijdelijk mogelijk zonder wijzigingskosten een vlucht te wijzigen naar een andere bestemming of naar andere reisdata. Deze voorwaarden verschillen overigens wel per luchtvaartmaatschappij.

Raadpleeg je luchtvaartmaatschappij

De situatie verandert momenteel constant. Daarom adviseren we je ten allen tijde de website van jouw luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Zij houden de situatie nauwlettend in de gaten en updaten hun reisinformatie constant. Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd en twijfel je nu waar je recht op hebt? Wij kunnen je in samenwerking met EUClaim hierbij helpen. Controleer je vluchtgegevens en kijk waar je recht op hebt.

 

Let op: de informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie is dit bericht onder voorbehoud.

 

You may also like...

Geef een reactie