Vlucht geannuleerd door coronavirus? Je hebt rechten!

Vlucht geannuleerd door coronavirus? Je hebt rechten!

Het coronavirus heeft een grote impact op de luchtvaart. Dit zorgt ervoor dat veel vluchten zijn geannuleerd. Gaat jouw citytrip met je geliefde nu niet door? Of kan je voorlopig alleen nog maar dromen over die geboekte strandvakantie naar Griekenland? We geven je graag meer duidelijkheid over jouw rechten wanneer je geboekte vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus.

Heb ik rechten als mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

Het is antwoord ‘ja’! In onderstaande opsomming brengen wij je op de hoogte van jouw rechten als vliegtuigpassagier in tijden van het COVID-19 virus. Binnen de Europese Unie bestaat Verordening 261/2004. Hierin zijn de rechten voor vliegtuigpassagiers beschermd en de plichten van de luchtvaartmaatschappijen vastgelegd. Kortom: je bent beschermd.

Dit zijn jouw rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus:

  • Als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert en je een voucher (of EMD) aanbiedt in plaats van de keuze tussen terugbetaling en vervoer langs een andere route, dan heeft dat geen gevolgen voor het recht van de passagier om te kiezen voor terugbetaling. Kortom: je bent niet verplicht de voucher te accepteren, maar mag ook kiezen voor terugbetaling van de ticketprijs!
  • Je hebt recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden.
  • Het recht op verzorging vervalt als je kiest voor terugbetaling van de ticketprijs of voor een voucher. Het recht op verzorging vervalt ook als je een alternatieve vlucht op een later tijdstip (niet de eerste mogelijkheid) aanvaardt. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen – bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de luchtvaartmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen.
  • Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.

Voorbeeld: Christa en Jules gaan een week op strandvakantie naar Mallorca. Eindelijk tijd om even helemaal niks te doen. Door het coronavirus annuleert Transavia de vlucht naar Mallorca. Christa en Jules hebben in dat geval recht op teruggave van de ticketprijzen.

Bovenstaande punten komen voort uit de opsomming die de Europese Commissie vorige week op een rij heeft gezet.

Nu tijdelijk geen wijzigingskosten voor omboeken van jouw vlucht

Sommige vluchten worden nog wel volgens vluchtschema uitgevoerd, maar het is best mogelijk dat je je reis op dit moment liever even uitstelt. Sta jij ook voor zo’n dilemma? Mocht je ervoor kiezen de vlucht niet te nemen – ondanks dat de vlucht volgens vluchtschema wordt uitgevoerd – dan heb je in principe geen recht op teruggave van de ticketprijs. Toch stellen diverse luchtvaartmaatschappijen zich momenteel coulant op in deze unieke situatie. Bij meerdere maatschappijen is het nu tijdelijk mogelijk zonder wijzigingskosten een vlucht te wijzigen naar een andere bestemming of naar andere reisdata. Deze voorwaarden verschillen overigens wel per luchtvaartmaatschappij.

Raadpleeg je luchtvaartmaatschappij

De situatie verandert momenteel constant. Daarom adviseren we je ten allen tijde de website van jouw luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Zij houden de situatie nauwlettend in de gaten en updaten hun reisinformatie constant. Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd en twijfel je nu waar je recht op hebt? Wij kunnen je in samenwerking met EUClaim hierbij helpen. Controleer je vluchtgegevens en kijk waar je recht op hebt.

 

Let op: de informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie is dit bericht onder voorbehoud.

 

You may also like...

Geef een reactie